غرق شدگی - آموزش همگانی

غرق شدگی

  • «غرق‌شدگی» اختلال تنفس در نتیجه غوطه‌ورشدن و‌ ورود آب به مجاری تنفسی است که درصورت عدم نجات فوری منجر به اختلالات برگشت‌ناپذیر مغزی و مرگ می‌شود.
  • غرق شدگی یک اختلال تنفسی است که به وسیله فرو رفتن در مایع معمولا آب ایجاد می گردد.
  • اگر جریان آب وارد مجرای تنفسی گردد کمبود اکسیژن در بافت های بدن اتفاق می افتد و سیستم بدن دچار اختلال می گردد.
  • هیچگاه فکر نکنید که کسی که زیر آب مانده ( حتی برای چند دقیقه ) حتماً مرده است . بعضی از افراد بعد از ۲۰ دقیقه که زیر آب ماندشان در اب سرد گذشته است , زنده مانده اند .

شایع‌ترین علل غرق‌شدگی

  • فرو رفتن و بلع و استنشاق آب
  • سنکوپ که ممکن است به علت تماس ناگهانی با آب سرد، ضربه مغزی در زمان‌ ورود به آب، شوک آلرژیک، گزش یا گازگزفتگی حیوان، وحشت (حتی در آب کم‌عمق)، ازدست‌دادن هوشیاری، ایست‌قلبی یا تنفسی بوجود آید
  • رها کردن کودکان بدون مراقب دیگر کنار استخر، رودخانه، دریا و
  • مصرف الکل قبل یا هنگام شنا
  • مشکلات جسمانی مانند صرع
  • بی‌توجهی شناگران به مناطق پرخطر محلی

 غرق‌شدگی موجب ازدست‌دادن هوشیاری پس از ۳۰ ثانیه می‌شود و اگر حدود ۳ دقیقه طول بکشد منجر به  آسیب‌های برگشت‌ناپذیر مغزی خواهدشد. این عوارض در آب سرد افزایش می‌یابد. محرومیت از اکسیژن نیز موجب اختلالات ریتم قلب و ایست‌ قلبی- عروقی می‌شود.

 ورود آب به ریه‌ها آسیب‌هایی به سلول‌ها و مویرگ‌های ریوی در پی دارد. اِدِم ریوی عامل تداخل در تبادل گازهای تنفسی است. همچنین گرفتگی در سطح حنجره ایجاد می‌شود که مانع از فرورفتن آب خواهدشد. به این حالت «غرق‌شدگی با ریه‌های خشک» گفته می‌شود. همچنین در زمان غرق‌شدگی حجم زیادی آب وارد معده می‌شود که در زمان اقدامات احیا ممکن است بالا بیاید و به مجاری تنفسی وارد شود که شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

  • برای پیشگیری از غرق شدن حتماً شنا یاد بگیرید.
  • اگر شناگر ماهری نیستید، به مناطق عمیق نزدیک نشوید.
  • در هنگام شنا از همراهانتان دور نشوید.
  • همیشه هنگام شنا کردن با یک همراه باشید.
  • کودکان حتماً به همراه  یک بزرگ‌تر شنا کنند.
  • فقط در مناطقی شنا کنید که غریق نجات‌ها حضور دارند.
  • هرگز به دروغ تظاهر به غرق شدن نکنید.
  • هرگز در آب بسیار سرد شنا نکنید.
  • هنگام شنا کردن از وضعیت دیگران در آب غافل نشوید.
  • در طول استخر شنا نکنید.
  • در مناطق ناشناخته شنا نکنید
  • هنگام شنا کردن حتی‌الامکان از بلع آب خودداری کنید.
  • از سواحل دریا به اندازه‌ای که کارشناسان تعیین کرده‌اند دورتر نشوید.
  • از شنا کردن در دریا هنگامی‌که شرایط طوفانی است پرهیز کنید.
  • هنگام شنا کردن به توصیه‌های نجات‌غریق توجه کنید.
  • هرگز به داخل محلی که از عمق آن اطلاع دقیق ندارید، شیرجه نزنید.
  • برای حفظ سلامت خود و دیگران، رعایت بهداشت فردی، شست و شوی بدن قبل و بعد از ورود به آب ضروری است.
  • برای جلوگیری از قرمزی و سوزش چشم، از عینک شنا استفاده کنید.
  • هرگز به‌قصد ماندن در زیر آب، بیش از اندازه دم و بازدم انجام ندهید.
  • برای حفاظت از خود هنگام شنا وسایل کمکی به همراه داشته باشید.
  • برای پیشگیری از غرق شدن به کودکان اجازه ندهید به هنگام شنا آدامس بجوند یا چیزی بخورند.
  • جویدن یا خوردن موقع شنا ممکن است باعث خفگی شود.
  • برای پیشگیری از بیماری­ها بلافاصله پس از بیرون آمدن از آب دوش بگیرید.
  • اگر فرد دچار ایست قلبی شده است، باید او را به پشت خوابانده تا عمل احیاء را انجام داد.
  • اگر فرد واکنشی از خود نشان نمی دهد، در صورت امکان باید او را به پشت خواباند و سر به گونه ای نگه داشته شود که امکان خروج مواد استفراغی وجود داشته باشد.

اگر لازم است فرد برگردانده شود امدادگر باید آسیب احتمالی نخاع گردن را بدهد

  • اگر فرد دچار ایست قلبی شده است، باید او را به پشت خوابانده تا عمل احیاء را انجام داد.
  • اگر فرد واکنشی از خود نشان نمی دهد، در صورت امکان باید او را به پشت خواباند و سر به گونه ای نگه داشته شود که امکان خروج مواد استفراغی وجود داشته باشد.

اگر لازم است فرد برگردانده شود امدادگر باید آسیب احتمالی نخاع گردن را بدهد

  • در مواجهه با فرد غرق شده , باید ابتدا وی را به کمک وسائلی از قبیل حلقه نجات , تکه الوار یا طناب بلند از آب خارج کرد .

هشدار: تنها زمانی فرد می تواند مستقیماً اقدام به نجات مصدوم کند که خود دوره آموزشی نجات غریق را گذرانده باشد , چرا که امکان غرق شدن یک فرد فاقد صلاحیت , بسیار زیاد است .

  • وقتی که فرد غرق شده را از زیر آب بیرون می آورید , شروع به تنفس دهان به دهان نمایید و در همین حال سعی کنید که فرد غرق شده را به سمت ساحل یا خشکی ببرید .
  • باید بلافاصله پس از خروج مصدوم بیهوش از آب , ابتدا دهان وی را از گل و لای و شن پاک کرد .
  • نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد تلاش برای خارج کردن آب از مجراهای هوایی ضروری نیست و ممکن است باعث استفراغ شده و خود باعث بسته شدن راه هوایی گردد همچنین ممکن است آسیب های عروقی و احشایی به همراه داشته باشد.
  • در صورتی که مصدوم تنفس و ضربان قلب نداشت به سرعت عملیات احیای قلبی ریوی( CPR) را شروع کنید .
  • احیای افراد غرق شده باید شامل باز نگه داشتن مجراهای تنفسی باشد و به عنوان نخستین قدم در احیاء باید تنفس مصنوعی ارائه کرد.
  • اگر طی عملیات احیا فرد مصدوم استفراغ کرد , فوراً او را به پهلو , وضعیت بهبودی ( ریکاوری ) برگردانده تا مواد مستفرغه وارد ریه ها نشود .
  • در فرایند احیای غرق شدگی نباید از مکش دهانی استفاده کرد.
  • در صورت فرورفتگی در زیر آب ممکن است طی تنفس مصنوعی مقداری هوا وارد معده شود که خطر استفراغ دارد . در چنین مواردی فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه نماید و مختصری بالا بکشد تا هوا و آب از معده اش خارج شود . باید توجه داشت این عمل تنها در مواردی که اشکال تنفسی وجود دارد انجام شود .
  • کلیه افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملاً هوشیار باشند , باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند , چرا که آب جذب شده می تواند عوارض خطرناک و کشنده ای برای فرد داشته باشد
  • در فردی که به داخل آب های کم عمق شیرجه رفته و یا به دلیلی با سر به زمین برخورد کرده است , خطر قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها وجود دارد .
  • در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابجایی و عمل احیا , باید بسیار احتیاط نموده و سعی کرد تا کوچکترین حرکتی به سر و گردن وی وارد نشود
  • اگر فرد در خطر آسیب ستون فقرات است امدادگر باید در طول ارزیابی اولیه با دست از سر بیمار محافظت کند البته به شرطی که این اقدام مانع باز شدن مسیر هوا و انجام موثر عمل تهویه نشود
  • همچنین در صورت نیاز به عملیات احیای قلبی ریوی باید از مانور فشار به فک استفاده کرد تا از آسیب به نخاع و ستون فقرات جلوگیری شود .
  • غرق شدگی سومین دلیل مرگ ومیر در جهان است و سالانه ۴۰۰۰۰۰ نفر قربانی می گیرد.
  • نجات فرد غرق‌شده یک اقدام  بسیار فوری محسوب می‌شود زیرا احتمال زندگی در نخستین دقیقه نجات ۹۵ درصد است که پس از ۶ دقیقه به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد و با رسیدن به ۸ دقیقه تنها  ۳ درصد خواهد بود.
این مطلب را به اشتراک بگذارید
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
اشتراک گذاری

دیدگاه ها

  1. سکینه نوروزی : ژوئن 16, 2020 at 7:50 ب.ظ

    عالی ومفید بود .سپاسگزارم

  2. خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *