ما در عصری زندگی می‌کنیم که ارتباط بین اعضای جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به گذشته به سهولت بیشتری انجام می‌شود. این که فضای مجازی به برقراری ارتباط کمک کرده و بر کمیت و کیفیت فعالیت‌ها فزونی بخشیده، واقعیتی پذیرفتنی است. گستردگی خدمات تکنولوژی، فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی روز به روز بر وفاداری و پایبندی کاربران افزوده و آنان را بیشتر از گذشته، جذب خود نموده است. بطوری که میانگین استفاده روزانه هر ایرانی از شبکه‌های اجتماعی حدود یک ساعت و چهار دقیقه قبل از پاندمی بوده است که مطمئناً با توجه به شرایط پیش رو، این عدد، تغییر فاحشی داشته است.

در این شرایط، بهره‌گیری از پویش‌ها و کارزارهای اجتماعی با تلفیقی از فعالیت‌های میدانی و مجازی که فرد در آن تنها منفعل و تماشاگر نبوده و در فعالیت‌های آن، مشارکتی هر چند کوچک داشته باشد، می‌تواند در پیشبرد اهداف آگاه‌سازی جامعه در خصوص اثرات ویروس کرونا بر سلامتی، راه‌های انتشار آن، ارائه راهکارهای کاربردی پیش رو در جهت جلوگیری از ابتلا و انتقال، واقعیت‌ها در خصوص ویروس و تشخیص آن از اطلاعات فیک و شایعه‌های فضای مجازی و … اقدامی هوشمندانه باشد که در شرایط امروز که به علت پاندمی، رابطه‌های حضوری و چهره به چهره به حداقل‌ترین حد خود رسیده است، نقش مهمی را در انتقال آموزش و مشارکت افراد در فعالیت‌های اجتماعی و همچنین کاهش آمار مبتلایان ایفا کند.

آگاه‌سازی به یکی از اکسیرهای سیاستگذاری‌های عمومی در جهان تبدیل شده است که با توجه به میزان بهره‌گیری افراد از شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی با رویکردهای مشارکتی، یکی از اصلی‌ترین ابزارهای آگاه‌سازی در حوزه‌های آموزشی می‌باشد.

در شرایط پاندمی، تلاش تمامی رسانه‌ها با روش‌ها و ابزارهای مختلف، بر انتقال این موضوع استوار است که برای جلوگیری از انتقال و ابتلا به ویروس، باید در خانه ماند، از حضور در اماکن پرتردد خودداری کرد و روش‌های پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ را که عمدتاً شامل استفاده از ماسک، مواد ضدعفونی و … است را به کار گرفت تا ریسک ابتلا و انتقال را تا جای ممکن کاهش داده و چرخه انتقال ویروس را به حداقل رساند. حجم اطلاعات که بعضاً تکراری بوده و فاقد استفاده از تکنیک‌های روانشناسی، تبلیغاتی و … است، سبب شده تا افراد از کنار اطلاعاتی که به آنان ارائه می‌شود، به راحتی بگذرند و بخشی از ذهن تداعی کند که اطلاعات را دریافت کرده اما در زمان استفاده و بهره‌مندی، جز تصویری محو، چیزی به خاطر نیاورد و آموزش‌های ارائه شده، فاقد اثرپذیری موثر و کاربردی باشد.

در همین راستا پویش #نیستم_اما_هستیم با توجه به شرایط ویژه حال و هوای پاندمی و بهره‌گیری از تجربه‌های ذینفعان مختلف در انتقال آموزش و میزان اثربخشی آنان، توسط تشکل جمعیت حامیان زمین برای اجرا در کلانشهر تهران ایده‌پردازی و طراحی شده است.

این پویش در چارچوب طرح “تهیه و انتشار محتوای ارتباطی- ترویجی و تعامل با جامعه در پیشگیری از بیماری کووید۱۹” که توسط برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی برنامه توسعه‌ملل‌متحد (SGP/UNDP/ECHO) که در سطح کشور اجرا می شود، با مشارکت سایر ذینفعان مانند جمعیت هلال احمر کشور، شهرداری تهران، تشکل‌های مردم‌نهاد و… عملیاتی می‌گردد.

پویش #نیستم_اما_هستیم سعی دارد با بهره‌گیری از ویژگی‌های خود، توجه بخشی از افراد جامعه را جذب نموده و با گذر از یک الی دو لایه، این مفهوم را به مخاطب برساند که برای زنده ماندن خود و دیگران می‌بایست از حضور در بسیاری از اماکن خودداری کند، پروتکل‌های مصوب و توصیه شده توسط وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و کارشناسان مجرب را رعایت نماید و سایرین را نیز تشویق به مسئولیت‌پذیری کند.

ما آگاهیم که در راستای پیشگیری، مهار و مقابله با بیماری کووید ۱۹، اقدامات بی‌شماری توسط نهادهای متولی-مسئول، داوطلبان، تشکل‌ها و…  از ابتدای شیوع ویروس در کشور انجام شده است؛ ولی اعتقاد داریم که با اجرا این پویش می‌توانیم سهمی در تغییر رفتار در جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ داشته باشیم. پویش #نیستم_اما_هستیم تنها در بخش پیشگیری فعالیت نخواهد کرد بلکه یکی از موضوعات آن در خصوص تجربه افراد مبتلا شده به کووید ۱۹ و انتشار آن در قالب داستان است تا ضمن بهره‌مندی از تجربه آنان، از آسیب‌های روحی که امکان دارد افراد پس از ابتلا دچار شوند، تا جای امکان جلوگیری بعمل آورد.

نام پویش (شعار) از دو کلمه و یک حرف ربط تشکیل شده است که می‌تواند در قالب یک جمله با مفهوم کامل بیاید اما به اختصار، آن را می‌توان به دلخواه و در چارچوب مفهومی معنا کرد که هشتگ “نیستم اما هستیم” خواهد بود.

در ابتدا شعار به صورت سه بخش “نیستم- اما- هستیم” به‌صورت برجسته خواهد آمد تا توجه شنونده و خواننده را به خود جذب کند که این هشتگ، دقیقاً به چه معنا بوده و چه چیزی می‌تواند در عین نبودن، وجود داشته باشد.

سپس در زیر نام پویش، جملات کامل‌تر و شعارهای مفهومی خواهد شد و تصویر واقعی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد تا ضمن رفع کنجکاوی مخاطب، پیام اصلی به او منتقل شود.

نیستم: منظور از نیستم عدم حضور فیزیکی است. یعنی اینکه فرد در خیلی از اماکن و در جمع، حضور فیزیکی ندارد.

اما هستیم: اما در عین نبودن فیزیکی، ما زنده هستیم و زندگی می‌کنیم.

فعل اول مفرد آمده و نشان از مسئولیت فردی دارد و فعل دوم به صورت جمع آمده است. یعنی فعالیت و مسئولیت‌پذیری من، تاثیر جمعی را در جهت جلوگیری از بیماری سایرین دارد.

) بسیج اجتماعی و افزایش حساسیت بخشی از مردم در جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹؛

۲) افزایش آگاهی‌های عمومی در خصوص اهمیت پیشگیری از ابتلا و انتقال؛

۳) افزایش احساس مسئولیت‌پذیری نسبت به قطع زنجیره انتقال؛

۴) تقویت مشارکت مردم و مسئولین در امر مهار کووید ۱۹؛

۵) جلب مشارکت اقشار خاص فرهنگی، هنری، ورزشی در پیشگیری کووید ۱۹

) شعار پویش، کمی گنگ و معماگونه طراحی شده تا توجه بیننده و خواننده را در نگاه اول به خود جلب کند.

۲) شعار کوتاه است و برای درج هشتگ در فضای مجازی بسیار مناسب می‌باشد.

۳) شعار به گونه‌ای است که برای آن تصویر‌سازی‌های متفاوت می‌توان در نظر گرفت.

۴) مفهوم شعار برای تمامی اماکن دارای کاربرد است.

۵) با شعار به روش‌های مختلف می‌توان بازی کرد.

  • پویش #نیستم_اما_هستیم، با تولید محتوای آموزشی مناسب و اثرگذار، مردم را از خطرات حضور در اماکن عمومی (مناسبت‌های ملی درج شده و غیر درج شده در تقویم) و اثرات آن بر شیوع کووید ۱۹، آگاه می‌کند.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، با تولید محتوای مناسب، به دور از ایجاد رعب و وحشت، سبب افزایش آگاهی مردم نسبت به اثرات ویروس کرونا خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، با افزایش حس مشارکت سبب تغییر فکر و افزایش اقدامات پیشگیرانه خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، مجموعه‌ای از اقدامات ساده را برای مقابله با کووید ۱۹، در اختیار مردم قرار می‌دهد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، با انتشار اطلاعات واقعی و تمیز دادن آن از فیک نیوزها و شایعه‌ها، سبب ترویج اطلاعات درست در جامعه خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، با انتشار داستان افرادی که درگیر کرونا بوده‌اند و ماجرای مبارزه آنها، سبب کاهش استرس سایرین و انتقال تجربیات آنان خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، سبب افزایش انگیزه کادر درمان از طریق انتقال پیام آنان به عموم مردم خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، سبب افزایش مطالبه مردم نسبت به اقدامات پیشگیرانه سایرین خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، سبب جریان‌سازی اجتماعی خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، سبب جلب توجه چهره‌ها خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم، سبب جلب توجه جامعه به گروه‌های حساس خواهد شد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم؛ به هر کس، سهم و نقش خود را برای مبارزه با کووید۱۹ نشان می‌دهد.
  • پویش #نیستم_اما_هستیم ؛ الگوی ملی برای پیشگیری و مقابله با بیماری کووید ۱۹ می‌شود.

  • جامعه آگاه و رعایت‌کننده دستورالعمل‌های بهداشتی؛
  • جامعه آگاه، مشارکت‌پذیر، پویا و اثرگذار؛
  • جامعه‌ امیدوار به شکست کرونا؛
  • جامعه همگام، همدل و همراه در برابر کرونا.

پویش #نیستم_اما_هستیم ، تکیه اصلی خود را بر مناسبت های ملی و عمومی با محوریت نوروز ۱۴۰۰ که در بین مردم رایج بوده و معمولاً سبب ازدحام در مکان‌های خاص خواهد شد قرار داده است. در طراحی شعارهای پویش نیز طوری برنامه‌ریزی شده است که این مناسبت‌ها و مکان‌ها را هدف اصلی انتقال پیام خود قرار داده و موازی آن با تولید محتوای آموزشی مناسب، جایگزین آن به مردم ارائه شود.

برای مثال اگر از مردم درخواست می شود که برای خرید سال نو، از خرید حضوری اجتناب کنند و در مراکز تجاری حضور پیدا نکنند، در مقابل راهکارهای خرید آنلاین به آنان پیشنهاد شود. و یا اگر از افراد درخواست می‌شود تا در پنجشنبه آخر سال از حضور در بهشت زهرا و دیدار با اهل قبور خودداری کنند، در مقابل سوگ آنلاین و یا موارد دیگر پیشنهاد می‌شود.

پویش دارای جملاتی موضوعی و مناسبی است که در زیر شعار و نام اصلی پویش قرار می‌گیرند و نسبت به مناسبت‌ها و یک فعالیت خاص می‌تواند اضافه و برای هر کدام یک طرح گرافیکی نیز تهیه شود.

تعدادی از جملات تهیه شده به شرح زیر است:

  • در خانه تو نیستم مادربزرگ اما همه با امید به آینده و به آغوش گرفتن هم سلامت هستیم.
  • در خانه تو نیستم پدربزرگ اما همه با امید به آینده و به آغوش گرفتن هم سلامت هستیم.
  • من هم نشین با تو نیستم اما با حفظ امید به آینده و دیدار مجدد تو سالم هستیم.
  • در کنار تو نیستم اما با فکر به آینده نزدیک در قلب های هم هستیم.
  • کنار تو نیستم اما از راه دور و دیدن از پشت صفحه موبایل، سالم و امیدوار به آینده هستیم.
  • در مراکز خرید پرازدحام و شلوغ نیستم اما همه زنده هستیم.
  • در مهمانی خانه تو نیستم اما در قلب های پر محبت هم هستیم.
  • در جمع فامیل نیستم اما همه به فکر هم هستیم.
  • بیش از یک سال است که در سفر نیستم اما با امید به آینده، سالم هستیم.
  • در تولد تو نیستم اما در قلب‌های گرم همدیگر هستیم.
  • در دیدار با تو نیستم اما زنده هستیم.
  • در بدرقه تو نیستم اما با دل هایمان همراه تو هستیم.
  • در جشن عروسی شما نیستم اما با تنی سالم، آرزومند زندگی شاد برای شما هستیم.
  • در گردش و تفریح با تو نیستم اما امیدوار به دیدار یکدیگر هستیم.
  • دست در دست، باتو نیستم اما همه سالم و در آرزوی درآغوش گرفتن هم هستیم.
  • در شادی‌های تو نیستم اما همه سالم هستیم.
  • و در نهایت من نیستم اما هستیم.

هر شخص، در هر شغل و جایگاه اجتماعی، از کودکان تا افراد مسن، در معرض ریسک ابتلا به ویروس کرونا هستند و همه امکان دارد که از اثرات روحی و جسمی آن رنج ببرند. بنابراین هر کس و در هر جایگاهی می‌تواند یکی از مخاطبان پویش #نیستم_اما_هستیم باشد و نقش خود را بعنوان مخاطب پویش، توسعه‌دهنده پویش، همراه پویش و … پیدا کند.

برای اجرایی شدن پویش و دستیابی به اهداف آن، ۲ راهبرد در نظر گرفته شده است:

– راهبرد ۱: توسعه ارتباطات و جلب مشارکت‌های اجتماعی

– راهبرد ۲: آموزش مفاهیم و ترویج پیام‌های پیشگیرانه اصول بهداشتی (موضوعی)

این راهبردها به هم پیوسته و موازی هم اجرا می‌شوند. هر راهبرد دارای مجموعه‌ای از زیراقدامات و گام‌های اجرایی است.

راهبرد ارتباطات، نقش ویژه‌ای در ایجاد زیرساخت‌ها مانند پلتفرم‌های مجازی دارد که تمام اقدامات و فعالیت‌های پویش بر روی این بسترئ پیاده‌سازی و اجرایی می‌شود.

یک پاسخ به #نیستم اما هستیم

[بالا]

یک پاسخ ارسال نمایید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *